Medveczky Kata írása
„Én ezt nem tudom megcsinálni.”
„Nekem ez nem megy.”
„Úgysem fog sikerülni, béna vagyok.”
Számos alkalommal hallhatnak a fentiekhez hasonló mondatokat azok a szülők, nagyszülők, pedagógusok, edzők, fejlesztő szakemberek, nevelők, akiket többnyire gyerekek vesznek körül az idő nagy részében. Sokszor azon vagyunk, ha egy ilyen mondatot, hallunk, hogy gyorsan reagáljunk. Vagy egyből már a megoldáson jár az agyunk, mit kellene tenni ezzel a gyerekkel.
Előbb álljunk meg egy kicsit. Itt is és akkor is, amikor a gyermek egy-egy szava vagy mozdulata önbizalomhiányról árulkodik. Nézzünk elsőként most magunkra, mert lehet, hogy támadnak ötleteink, ha lassabban vagy más szemszögből közelítünk az önbizalomnövelés kérdéséhez.
Milyen érzéseket kelt bennünk, amikor azt tapasztaljuk, hogy a gyermekünknek nincs önbizalma?
Lehet, hogy minket is megbénít, de lehet, hogy inkább feldühít? Az is lehet, hogy nem esünk kétségbe és pontosan tudjuk, hogy mire van éppen az adott pillanatban a gyermeknek szüksége. Sőt, még lehet, hogy meg is tudjuk adni neki azt. Például együttérezni vele minden feltétel, előítélet nélkül, tisztán.
Sok mindent átélhetünk ezekben a helyzetekben, attól függően, hogy milyen tapasztalataink, emlékeink vannak hasonló helyzetekről gyeremekkorunkból.
Néha elég egy kis átkarolás és egy bíztató szó. Van olyan helyzet is, amikor ennél többre van szüksége a gyermeknek, hogy egyáltalán belekezdjen egy adott feladatba. És az is előfordul, nem is olyan ritkán, hogy a kudarctól való félelem megbénítja a gyermeket.
Hogyan növeljük az önbizalmát a gyereknek?
Ha éppen nincs ötletünk arra, hogy miként is segíthetnénk önbizalomhiányos gyermekünknek, taníványunknak, akkor érdemes előrukkolni a Kids’ Skills-szel.
Nagyszerűen alkalmazható arra, hogy elkezdjünk beszélgetni gyermekünkkel arról, hogy mi az, amit már tud. Amit eddigi élete során már megtanult.
Hogyan tudta megtanulni ezeket?
Mire volt szüksége hozzá?
Volt-e olyan helyzet, amikor egy-egy ilyen tanulási folyamatban nehézségbe ütközött, de mégis le tudta küzdeni? Hogyan volt erre képes?
Miután így kapcsolatba kerültünk a gyermekkel és érdeklődésünket fejeztük ki aziránt, hogy mi az, amit már megtanult, szépen lassan átevezhetünk a túlsó partra is. Persze, csak úgy, hogy közben végig a gyermeket követjük, hogy tud-e velünk jönni.
„Van-e olyan, amit még nem tudsz olyan jól, de szeretnél benne jobb lenni?”
Lehet, hogy fellelkesül és számtalan ötlettel áll majd elő, de az is lehet, hogy nem jut eszébe semmi.
Ha több ötlete is születik, akkor érdemes egy könnyebb célt választani elsőként. Javasolhatunk neki mi is valamit, ami első nekifutásra ne legyen túl nehéz, de azért legyen benne kihívás is. Egy a lényeg: a gyerek elköteleződjön a választott cél, készség megtanulása mellett. Önmaga, és ne a másoknak való megfelelés miatt.
A célt vagy készséget cselekvés formájában fogalmazzuk meg, és mindenképp tegyük fel a kérdést:
Miből fogod látni, honnan fogod tudni, hogy elérted a célod? Hogy jobb lettél ebben vagy abban?
És folytathatjuk a sort a Kids’ Skills lépésekkel.
Ahogy megtanul egy gyermek valami olyasmit, amire nagyon vágyik, a magabiztosság-mérce mutatója erőteljesen kilendül.
Sikerélménye lesz. Megtanult valamit, amit eltervezett.
A folyamat közben pedig észrevétlenül egyebeket is tanul. Például azt, hogy
- bele lehet vágni, valaminek a megtanulásába
- tanulni valamit jó dolog
- gyakorlásra és kitartásra van szükség ahhoz, hogy elérje a célját
- megfogalmazni azt, hogy mi az, amiben mások tudnak neki segíteni
- köszönetet mondani a támogatásért
- együtt örülni
- továbbadni a tudását, megosztani a tapasztalatait
A Kids’ Skills-szel játékosan, örömmel lehet a gyerekek önbizalmát növelni és közben számos olyan készséget észrevétlenül elsajátítani, amit hamuba sült pogácsaként adhatunk neki, mikor elindul szerencsét próbálni.
Bátran kezdjünk neki és fűtsük be a kemencét!